O projektu

Rodičovská akademie je součástí projektu 13 hříchů rodičovství. Jejím účelem je efektivněji pomáhat rodičům, a tím i dětem, ke svobodnějšímu a šťastnějšímu životu. Jedná se o e-learningovou platformu, která přehlednou a srozumitelnou formou přináší budoucím i stávajícím rodičům science-based a evidence-based informace potřebné k tomu, aby mohli být lépe vybaveni pro nelehkou celoživotní úlohu rodiče. Rodičovská akademie doplňuje a prohlubuje informace zdarma dostupné všem díky podcastu 13 hříchů rodičovství – Jak z toho ven.

Naše hodnoty

  • Poskytujeme science-based a evidence-based informace
  • Citujeme použité zdroje
  • Komplexní vědecké informace měníme ve srozumitelné
  • Ctíme Rogersovský přístup – empatii, bezpodmínečně pozitivní přijetí a kongruenci

„Dítěti musí být poskytnuty prostředky nezbytné pro jeho normální hmotný i duchovní rozvoj.“

Článek 1, Deklarace práv dítěte i totožné Ženevské deklarace Ligy národů (předchůdce OSN)

Proč to děláme

Domníváme se, že všeobecná informovanost o rodičovství a nástrojích, které jsou k dispozici, je u nás nedostatečná. Řada rodičů běžně při plnění svých rodičovských povinností trpí nejistotou a úzkostmi. Chtějí pro své děti to nejlepší, udělat vše správně, ale chybí jim nástroje, jak jim to dát. Často i proto, že jejich vlastní dětství nebylo zrovna ideální. Je častější, že rodiče mají jasnou představu o tom, co nechtějí, aby jejich děti zažívaly, ale už méně o tom, jak sami chtějí k rodičovství přistupovat a co chtějí své děti naučit. Navíc mnohdy postrádají prokazatelně účinné nástroje, jak to dětem předat.

Mnoho rodičů si tak rodičovství neužívá a mnohdy dokonce i trpí. Často i nedostatkem péče o sebe, zejména v raných fázích rodičovství nebo v případě více dětí. Zároveň se však stydí o svých pocitech mluvit, a to jak třeba s přáteli, tak často i s partnerem nebo psychoterapeutem.

U nás hojně propagované výchovné metody, a to někdy i ze strany státu, vycházejí z nástrojů NSDAP a KSČ, které měly za cíl vychovat zlomené a poslušné lidi (viz též zákon č. 198/1993 Sb.MDR a Wikipedia). Komunistický režim k tomu zneužíval např. v Československu zcela běžné „vyřvávání“ narušující prokazatelně vztahovou vazbu (viz např. prof. Karl Heinz BrischBezpečná výchova), ještě relativně donedávna běžnou cílenou hospitalizaci malých dětí bez rodičů způsobující dětem vážné psychosomatické potíže a poruchy vývoje (aktuálně pod diagnózou F43.2, jinak viz Hospitalismus, René Spitz, 1945), nebo aktivní propagaci fyzických trestů, které kromě narušení psychického vývoje razantně zvyšují pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních, onkologických a neurologických onemocnění v dospělosti (viz ACE, CDC, 1998). Bohužel, i více než 30 let po tzv. pádu komunismu řada rodičů nechtěně a nevědomě opakuje vzorce, které dětem prokazatelně ubližují a ubližovaly v dětství i jim samotným.

Navíc zde zejména v posledních letech začala vznikat celá řada novodobých „alternativních“ avšak ničím nepodložených způsobů „výchovy“ dětí, které jsou však bohužel v rozporu nejen s vědeckými poznatky, ale i se zdravým vývojem dítěte a jeho rozvojem ve zdravého a sebevědomého člověka.

Když se o tom ale nezačne mluvit, tak se to nikdy nezlepší. Proto přicházíme s projektem 13 hříchů rodičovství. Chceme, aby si rodiče stihli své děti užít – svobodně, radostně a bez úzkostí, a aby dokázali nabídnout svým dětem to nejlepší ze sebe.

Zuzka a Martin Zikmundovi

Zjistěte o nás více

Rozhovor v DVTV ze dne 19. 9. 2022